Po vyjadrení premiéra a veľvyslankyne USA o tom, že je správne podpísať dohodu DCA a odovzdať nielen dve slovenské letiská do amerických rúk, sa tiež objavilo vyjadrenie ministra zahraničných vecí Slovenskej republiky v znení: „Vďaka Eduard Heger – predseda vlády SR za jasný postoj. Ten je dôležitý práve teraz keď ide o bezpečnosť krajiny a argumenty sú prehlušené bludmi a výkrikmi tých, ktorí sa nevedia zmieriť s tým, že Slovensko je súčasťou slobodného sveta. O to smutnejšie je, že sa s bezpečnosťou opäť raz politikárči. Ale v zásade nás to neprekvapuje v situácii, keď sa tu roky manipuluje verejná mienka a krajina, ktorá garantuje našu bezpečnosť a obranu, sa vedome vykresľuje ako hrozba. Nevadí, aspoň bude zase raz príležitosť vysvetľovať súvislosti. Ďakujem každému, kto pri tejto dôležitej téme bude ochotný načúvať.“
Rozmeňme si to na drobné:
1. Minister ďakuje premiérovi za „jasný postoj“. Čo premiér povedal? Že ide o štandardnú rámcovú zmluvu, rovnakú má Poľsko a Maďarsko a iné vraj hovorí len ten, čo „buď túto zmluvu nečítal, alebo zámerne zavádza.“ Vláda, ktorej neverí 80% ľudí, sa tak spolieha na to, že tieto zmluvy čítať nebudeme, čo sa mýli.
Všetko dôležité a overiteľné o Dohode je uvedené tu:
https://www.facebook.com/photo?fbid=215151240775116&set=a.156409433315964
A zmluvy Poľska a Maďarska? Rovnaké samozrejme nie sú. Poliaci si vyjednali osobitné ustanovenie k sporu o trestnoprávnu jurisdikciu, precizáciu viacerých aspektov alebo právo prieskumu a preverenia platnosti osvedčenia v súvislosti so spáchaním trestných činov príslušníkmi ozbrojených síl USA. Maďarsko sa nevzdalo jurisdikcie týkajúcej sa nárokov nad rámec NATO SOFA a ponechali si tiež právo prieskumu osvedčenia americkej autority k vzniku nárokov a k trestnoprávnej právomoci. Ďakuje náš minister zahraničných vecí premiérovi za to, že nevie o zmluvách takmer nič? Alebo vie a zámerne sa obsahu nedotýka, aby sa nezistila skutočnosť?
2. Minister píše, že tento proces prebieha „práve teraz keď ide o bezpečnosť krajiny“, čím vytvára zdanie naliehavej situácie, v ktorej netreba nič skúmať, ale rovno podpisovať.
3. Argumenty sú údajne „prehlušené bludmi a výkrikmi tých, ktorí sa nevedia zmieriť s tým, že Slovensko je súčasťou slobodného sveta“. Po prvé, najprv by musel nejaký argument zaznieť. Po druhé, má byť znakom slobodného sveta prítomnosť cudzej armády a fakt, že podpisom dohody jej udeľujeme právnu a operačnú autonómiu (v preklade, že si bude môcť robiť, čo chce)?
4. Ak sa hovorí o manipulácii verejnou mienkou, bolo by vhodné pripomenúť ktoré spravodajstvá a televízie sú najsledovanejšie a najčítanejšie, a teda majú najväčší vplyv na formovanie verejnej mienky. Pre niektorých môže byť teda záhadou prečo drvivá väčšina z nich informuje o dohode výhradne v pozitívnom svetle, rovnako bez zmienky o obsahu. Kým sa tu potom „roky manipuluje verejná mienka“?
5. Ak minister tvrdí, že „bude zase raz príležitosť vysvetľovať súvislosti“, prečo od oznámenia dohody 14. decembra 2021 žiadne vysvetľovanie súvislostí nenastalo?
6. V závere pán minister ďakuje „každému, kto pri tejto dôležitej téme bude ochotný načúvať“. Kto však bude schopný načúvať novinárom a predstaviteľom vlády, z ktorých zatiaľ nikto nepovedal nič o obsahu a ak niečo povedal, tak len dobre zabalený slogan, že príchod amerického personálu k nám je výhodný? V čom? Len ďalší „double-cross“…
Bolo by vhodné pre orientáciu v problematike, aby bývalého veľvyslanca v Spojených štátoch a súčasného ministra zahraničných vecí, ako aj pána premiéra, ktorý distribuoval vodku pre americký trh, poučili ich poradné tímy o skutočnom obsahu dohody (DCA), a teda aby zaujali adekvátny, realistický postoj. Občanovi sa totiž nebude pozdávať zaťahovanie Slovenskej republiky do cudzích vojenských dobrodružstiev. Občanovi stačí prečítať z dohody pár riadkov a veľmi dobre vie, čo slovenský zmluvný partner odovzdáva a čo americký partner berie.
Spoločné stanovisko našich odborných tímov pre zahraničné záležitosti a obrany jednoznačne znie, že predkladaný návrh dohody ODMIETAME v celom rozsahu pre zjavný rozpor s ústavnými princípmi a právami, ktoré sú zakotvené v Ústave SR a platnom právnom poriadku SR, ako aj možné trvalé a vážne poškodenie národných a štátnych záujmov Slovenskej republiky, ohrozenie integrity suverénneho právneho poriadku, ohrozenie bezpečnosti slovenských občanov, ako aj ohrozenie právnej istoty a mieru na našom území.