Marián Ďuriš: Efektivita tzv. zelených riešení alebo „chudobní to zaplatia”?


“Ochrana životného prostredia? Jednoznačne áno. Trendy vízia krásneho, bezuhlíkového sveta z pera Európskej komisie? Na dôkladné zváženie. Obzvlášť, keď vinu a účtenku kladie na plecia občanov a mená najväčších znečisťovateľov planéty (často spriaznených subjektov) ponecháva diskrétne bokom,” začína Marián Ďuriš z hnutia REPUBLIKA svoj súhrn názorov expertov na tému tzv. zelených riešení.

Ekonómka Markéta Šichtařová: „Čím menej ekologické, tým väčšia dotácia na ekológiu. Šírenie elektromobilov bude bezpochyby ovplyvnené najmä dotáciami. To je dosť padnuté na hlavu, pretože kto ich kupuje? Hlavne bohatí ľudia. A čo docieli taká dotácia? Aby sa všetkým, teda aj chudobným, vzali peniaze, a zaplatilo sa bohatým, aby sa pre lásku k technológiám stali ešte bohatší. Chudobnejší ľudia si samozrejme ani s dotáciou také auto nikdy nekúpia, kým nebude bežne rozšírené. A keď bude bežne rozšírené, už nebudú dotácie.”

Europoslanec Alexandr Vondra prirovnal Európsku úniu, ktorá hovorí o záchrane planéty pred klimatickým usmažením, k pyromanovi, ktorý na hasenie používa benzín. Prečo? „Emisie, ktoré ušetríme, svojou produkciou bohato vykompenzujú Čína a India, takže v Európe podstupujeme obete, ktoré nebudú mať zmysel. Čína otvára tri-štyri tepelné elektrárne mesačne a bude tak robiť ďalších desať rokov. My sa môžeme v Európe aj rozkrájať, nebude to mať žiaden vplyv na klímu.

No tým si zavaríme na celkom iné problémy, budúce sociálne nepokoje. Špička najbohatších si zaobstará tie elektroautá, to bude pre nich aj statusová vec, prvé náznaky tohto javu už napokon vidíme. Všetko si odskáče stredná trieda. Pre 80% ľudí bude to zvýšenie (cien) energií poznateľnou položkou.

Veľké automobilky do toho idú, veľký biznis chce zisk, ktorý si obháji aj v preregulovanom prostredí, dostane rozhodnutie od EK, čo má a čo nemá vyrábať, a ešte na to dostane dotácie. Ale konečnú cenu zaplatí koncový zákazník. Jednostranný tlak na elektromobilitu je nezmyselný v čase, keď sa väčšina energie vyrába z uhlia. Prečo nútiť ľudí, aby si kupovali elektromobily, keď do baterky budú dávať prúd, ktorý je kŕmený elektrárňou emitujúcou CO2? Drasticky urýchlený prechod teda nič nezmení.

Ja kúrim na elektriku, mám dom s dobrou izoláciou, teraz platím ročne asi 35-tisíc korún, no keď za štyri-päť rokov budem platiť za kúrenie ročne dvojnásobok, ako je to už u Nemcov, čo bude 70-tisíc korún, ja to ešte nejako zvládnem, ale neviem, ako sa s tým vyrovnajú moji susedia. Bude to dramatický nárast… Je nepochybne pravdou, že teplárne, ktoré produkujú teplo z plynu či uhlia, sú už dnes v režime s povolenkami. Ceny týchto povoleniek drasticky rastú, ešte nedávno stála tona CO2 päť či desať eur, dnes je vyšponovaná na 55 eur za tonu a bude to ďalej rásť.”

Toľko europoslanec Vondra. Alebo to vezmeme z pozitívnejšej stránky? Že keď sa potenciálne dostavia následky ako nové dane, zdražovanie komodít, pád kúpnej sily a bankroty ekonomík, tak “zelení” komisári a tlieskajúci lídri členských štátov už budú dávno na luxusnom, politickom dôchodku?