Marián Ďuriš (REPUBLIKA) o situácii Srbsko-Kosovo


1. V závere júla došlo k eskalácii napätia medzi Srbskom a Kosovom, štátnym útvarom, ktorý vznikol fyzickými i diplomatickými zásahmi na Balkáne.

2. Problém je v kosovskom zámere zakázať používanie dokumentov vydaných Srbskom (pasy, ŠPZ, dokumenty vplývajúce na srbskú komunitu na severe, technické dokumenty), čo môže byť brané doslova ako „administratívne vyháňanie“ Srbov.

3. Zámer prichádza po rokoch nátlaku na tamojšiu srbskú komunitu, ktorá je už relatívne malá, ale jednotná a dobre organizovaná.

4. Vyhrotenie vášní nasledovalo pár dní po tom, čo Kosovo navštívil americký minister zahraničných vecí Anthony Blinken.

5. Po napätom víkende s kvílením sirén a zátarasami na dvoch hraničných priechodoch sa situácia javí ako relatívne pokojná, no napriek tomu nestabilná.

6. Srbsko sa snaží situáciu zmierniť. Prístup je otázny a zdá sa, že Kosovo (podporované zo strany USA/EÚ) ho neberie ako cnosť, ale ako slabosť.

7. Podľa miestnych médií americký veľvyslanec v Prištine hneď po eskalácii mal (za prítomnosti zástupcov EÚ) hovoriť s kosovským prezidentom a premiérom a vyzvať ich, aby odložili platnosť legislatívy o 30 dní. Médiá ihneď oznámili, že krok sa bude realizovať.

8. Kosovská ministerka zahraničia Donika Gërvalla-Schwarz, ktorej nemecký manžel bol poslanec Bundestagu za Merkelovej CDU, tvrdí, že Kosovo nič neodložilo. Vláda tvrdí opak. Môžeme si vybrať. Ale zmienky o tom, že inde sa nové pravidlá už uplatňujú, môžu mať relevanciu.

9. Kosovské sily pod „koučingom“ NATO/KFOR vyhlásili, že „zaistia bezpečnosť všetkých občanov“. Vyhlásenie možno len ťažko považovať za seriózne vzhľadom na ich takmer pravidelnú nečinnosť, keď sú atakovaní Srbi.

10. NATO/KFOR oznámilo, že je pripravené v prípade potreby zasiahnuť a implementovať mandát na základe rezolúcie BR OSN 1244, a to aj na severe.

11. Srbská komunita zostáva skeptická po tom, čo bola väčšina z nich vytlačená po útoku aliancie na Srbsko (1999) a permanentnom zatváraní očí pred útlakom všetkých nekosovských komunít. Očividne, na niektorých záleží, na niektorých nie.

12. V prípade odloženia o mesiac nejde o riešenie, ale len odloženie problému. Môže ísť o taktickú hru americkej diplomacie, ktorá iniciovala istý krok a nečakala takúto odozvu zo srbskej strany.

13. Teda po krokoch vpred sa spraví krok vzad, aby sa prispôsobila stratégia a snáď, aby o ten mesiac vyťažila zo situácie čo najviac.

14. Ide o stratégiu, ktorá je používaná pravidelne v prípade ďalších a ďalších krajín, v podobe domácich politických konfliktov, destabilizácie, tvorby zástupného sporu a hybridných nástrojov.

15. Všetko vždy závisí od geopolitickej sily daného subjektu, resp. bdelosti a mienky jeho obyvateľstva.

16. V prípade Srbska by sme o obyvateľstve nemuseli pochybovať, keďže tam je s politikou Spojených štátov obrovská, negatívna, fyzická skúsenosť, ktorú žiadna mediálna masáž alebo dokola pozývaná rovnaká vzorka „odborníkov“ neovplyvní.

17. Potom je to už hlavne na vláde, stabilite v byrokratickom a inštitucionálnom zmysle, skúsenosti odolávať destabilizačným faktorom zvonku a zvnútra, tlaku a sile obhájiť si vlastný záujem a vlastné rozhodnutia.

18. Nie náhodou sa situácia odohráva v čase, keď Srbsko vedie neutrálnu, štvorstrannú zahraničnú politiku, s pragmatickými vzťahmi smerom na východ.