Jozef Viktorín (REPUBLIKA): Prieskum ako “produkt na objednávku”


Ukazuje sa, že nové hobby prieskumných agentúr je „produkt na objednávku“ kto, ako, s kým a prečo. Dá sa súhlasiť, že v niektorom momente môžu pomôcť a ukázať na vývoj a pozíciu subjektu. Zabúda sa pri tom spomenúť to podstatné: financie. A hlavne komu uverejnené čísla pomáhajú.

Skúsenosť ma naučila hľadať odpoveď na otázku: cui bono. Keď čítam prieskumy agentúr (hlavne AKO), tak sa neviem zbaviť dojmu, že platí staré príslovie „Za peníze v Praze dům“. Výsledky neodrážajú realitu a sú vyslovene tendenčné a zavádzajúce.

Viete, čo nebezpečné? Podprahový útok na podvedomie a vytvorenie ilúzie, že to, čo sa predkladá, je blízko k realite. Dá sa hovoriť o manipulácii s verejnou mienkou? Myslím, že áno. Môžeme hovoriť, že štátne organy začínajú rozohrávať nebezpečnú hru namierenú proti občanom? Myslím, že áno. Poviete si: veď čo, sú to len čísla. Áno sú, ale po zverejnení omieľané v médiách tak dlho, aby nepriamo vytvorili dojem, že toto je to, čo vraj Slováci chcú.

Je vidieť, že práve pre tieto agentúry nie je dostatočná iba licencia, ale tiež jasné vymedzenie pôsobenia a vytvorenie priestoru na postih v prípade hrubého zavádzania. Každý vo svojom odbore totiž nesie pozitívnu alebo negatívnu zodpovednosť za dosiahnuté výsledky. Pre agentúry sú prieskumy výsledkom ich práce.

Myslím, že práve mimovládne organizácie, agentúry rôzneho typu a ich netransparentná činnosť je priamym/nepriamym ohrozením spoločnosti. V tomto prípade si vezmite preklad českého slova „hřích“ do slovenského jazyka a hneď sú veci zrozumiteľnejšie.

V každom prípade aj tieto tzv. prieskumy sú vyjadrením strachu zo straty moci. Platí to podstatné, že len a len ľudia rozhodnú. A to bez ohľadu na to, čo si spomínané agentúry napíšu a zverejnia. Osobne som toho názoru, že zdravý rozum a kontakt s dennou realitou je to, čo bude vždy určujúce. Či už niekto bude alebo nebude zneužívať mediálny priestor s agentúrami tzv. verejnej mienky, ktoré aj teraz budú rasť ako huby po daždi.